"Jorden tillhör inte människan utan människan tillhör jorden"

torsdag 30 april 2015

Första skörden av sallat


Nu börjar sallaten som jag planterade i mitt växthus växa till sig, vi skördar till smörgås varje dag. Jag tycker man skall utnyttja sitt växthus mycket mer än vad som görs. Det går att odla tidigt på våren, då mest bladväxter som tål lite kyligare väder. Om man sår spenat sent på hösten i växthuset så blir det en jättefin skörd på våren! Sallat brukar jag så på våren i små krukor och sedan plantera ut den i växthuset när den har vuxit till sig lite.
Det där med belysning och värme i växthus har jag struntat i, jag odlar så tidigt det går på våren när ljuset och värmen kommer tillbaka fram till hösten när värmen och ljuset försvinner. Från april t.o.m oktober. Det blir ungefär 7 månaders säsong i växthuset. Det är inte så dåligt, det kan bli en hel del att äta!

Inga kommentarer: