"Jorden tillhör inte människan utan människan tillhör jorden"

söndag 26 april 2015

Mitt grönsaksland


Här skall jag berätta om min grönsaksodling som jag odlar ekologiskt. Det är det enda som existerar i min värld, inga gifter kommer in i min odling! Det skulle kännas väldigt fel att odla på annat sätt.

Jag har haft en hel del åkersniglar förr om åren som har ätit på salladen, nu har jag även fått in mördarsniglar och det har varit väldigt svårt att odla några bladväxter de senaste åren. Jag har fått lägga ut järnfosfat för att få ha något ifred! Jag vill ju inte lägga ut något något gift, inte ens ekologiskt, så nu har jag bestämt mig för att skaffa några ankor som kan hjälpa mig med snigelbekämpning. Så klart så är de till sällskap också! Vi har fått hägna in grönsakslandet med viltstängsel eftersom det är mycket rådjur här och de gillar det jag odlar.
De köksväxter som jag odlar är många olika sorter. Jag tycker det skall vara mycket som växer, både grönsaker, blommor och kryddor, eftersom det gör det lättare att hålla skadedjuren borta och lockar in massor av humlor, insekter och fjärilar som kan pollinera frukt och bär. Det gör ju inte saken sämre att det blir intressantare att se på också!

Dill är något som jag gillar! Jag har odlat mycket varje år, men de senaste somrarna har det inte gått så bra att odla för det har blivit något fel på dillen. Den blir rostfärgad efter ett tag, först ser den fin ut sedan kommer sjukdomen. Jag har nog varit dålig på att byta växtplats tror jag. Så nu håller jag upp med dillen i de "gamla" odlingsbäddarna och odlar bara i nya odlingsbäddar och låter de "gamla" vila. Här nedan ser ni dill när den är frisk!

Inga kommentarer: