"Jorden tillhör inte människan utan människan tillhör jorden"

tisdag 28 april 2015

Myntor har livsglädje!

Myntor är levnadsglada växter. De går inte att stänga in, då vantrivs de. Jag har haft myntor i fyrkantiga odlingsbäddar men de har brutit sig ut från dem. Det man kan göra är att sätta ner hinkar utan botten i jorden och hoppas att det lyckas, jag har provat det också men myntorna spred sig över kanten istället. Det bästa är nog att sätta myntorna där de kan sprida sig som de vill. För myntor måste man ha tycker jag. Underbara växter att använda i hushållet till te, kakor, i maträtter och inläggningar. Sedan är det ju inte fel att gå och lukta på dem också!
Myntor vill ha fuktig jord, torkar de ut så mår de inte bra. Den här bilden visar grönmynta som är god till te. Andra myntor som jag har är äppelmynta, krusmynta och Marockansk mynta. Nu för tiden har jag myntorna i stora krukor som jag ställer ut lite här och var bland vinbärsbuskar och grönsaker. På vintern håller de till i växthuset där de övervintrar. Jag delar och planterar om dem varje vår, det gillar de!



Inga kommentarer: