"Jorden tillhör inte människan utan människan tillhör jorden"

onsdag 22 april 2015

Idag är det Jordens dag!



Som ni nog vet så är det Jordens dag den 22 april. För mig är det alltid Jordens dag, jag försöker att alltid tänka på vad som är bäst för naturen. Naturligtvis gör jag fel jag också, prioriterar kanske inte alltid rätt och ibland är det utanför mina möjligheter att göra 100% rätt men i det stora hela så försöker jag göra mitt bästa. Det är som klimatforskaren Bert Bolin sade om klimatdiskussionerna "det är bättre att göra ungefär rätt nu än att göra exakt rätt senare" när det är försent.
Detsamma tycker jag, varför inte börja med olika åtgärder direkt även om det inte helt perfekt, jorden tackar för ALLT som görs både smått och stort. Plantera träd, buskar och fröer, gärna fleråriga växter som får djupa rötter. Berika jorden med kompost, gröngödsel, gödsel, biokol och liknande organiskt material. Allt som ger jorden kolinlagring är bra för att motverka utsläppen. Alla kan göra något!

Inga kommentarer: