"Jorden tillhör inte människan utan människan tillhör jorden"

torsdag 23 april 2015

Vem tänker på insekter?

Ibland när man tänker tillbaka på "gamla" tider så kommer man på saker som bara har försvunnit. Jag tänker på insekter, visst finns det fortfarande sådana men jag kommer ihåg när jag växte upp ( på 1960-talet) så fick man alltid en massa insekter på framrutan på bilen som fick tvättas bort på närmaste bensinstation. Nu ser jag aldrig någon som gör det, för det finns inga insekter på rutan. Har det försvunnit så mycket insekter på 50 år? Jag vet inte, men det är skrämmande i så fall. Hur är det om 50år från nu?
Insekter är jätteviktiga för oss, de pollinerar jordbruksgrödor för oss, minst lika mycket som honungsbina. Försök att sätta upp "insektshotell", så många du kan för att hjälpa dem att överleva.
Här ser du ett exempel från Granngården
Man kan även göra ett själv om man är lite händig. Insekterna bryr sig inte om hur det ser ut bara det går att bo i!



Inga kommentarer: