"Jorden tillhör inte människan utan människan tillhör jorden"

torsdag 23 april 2015

Kvadratodling i upphöjda odlingsbäddar

Den person som kom på denna odlingsmetod hette Mel Bartholomew och han ville prova att odla just så mycket grönsaker som han behövde varje dag och inte så att det blev ett överflöd vid en enda tidpunkt.
Man gör i ordning en bädd som är 120cm bred. Längden bestämmer man själv. I bädden gör man rutorna 30 cm på bredden och längden, det får alltså plats 4 rutor på bredden. Man kan göra andra mått också t.ex 90 cm om man vill ha en smalare bädd. Då blir det 3 rutor istället.
Fröerna sår man ett och ett, lite olika beroende av vad för grönsaker det gäller. Jorden måste vara näringsrik för att kunna producera grödor hela tiden. När en ruta är skördad så lägger man i kompost eller liknande och sår något annat i stället. Så INTE samma sak igen för då kan växt-sjukdomarna komma som ett brev på posten!
Jag har bäddar som är upphöjda, de är 120 cm breda. Mindre fröer har jag inte tålamod att så ett och ett utan jag försöker att så så tunt jag kan. Sallatsplantor, spenat och andra plantor brukar jag driva upp i kruka först och sedan plantera ut i bäddarna så att det blir lika avstånd på längd och bredd. Det ser fint ut och plantorna får det utrymme som de behöver för att utvecklas fint.
Kvadratodling är bra för det ger en struktur på köksträdgården som det är lätt att hålla ordning på. När man har skördat en del så rensar man ur den delen direkt innan man sår eller planterar något annat.
En bok som handlar om denna metod är " Odla i kvadrat" av Mel Bartholomew. Den är verkligen utförlig och intressant. Här kommer två bilder på hur jag odlar sallat. När sallaten är liten så syns det att jag täckodlar, medans när den har vuxit till sig så brer den ut sig över hela ytan och täcker nästan hela ytan. Jag har ändrat på odlingsbäddarna sedan jag tog detta kortet för flera år sedan. Nu består de av fyrkantiga lådor 120x120 och sitter 3 st ihop på längden.


Inga kommentarer: